تغذیه در دوران پاندمی کووید-19

داشتن یک تغذیه مناسب در دوران پاندمی کووید-19 بسیار اهمیت دارد. تغذیه ما می تواند بدن را برای جلوگیری، مقابله و بهبودی از بیماری های عفونی تحت تاثیر قرار دهد. با وجود اینکه غذا یا مکملی که بتواند از ابتلا به کووید-19 جلوگیری کند یا آن را درمان کند وجود ندارد، اما تغذیه سالم برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است.

نکاتی برای داشتن یک تغذیه سالم:

  1. استفاده از مواد غذایی متنوع شامل غلات کامل، حبوبات، همراه مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات تازه، و مقداری از غذاهای با منشا حیوانی مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر
  2. محدود کردن مصرف نمک به کمتر از 5 گرم در روز (یک قاشق چای خوری). توجه داشته باشید که این میزان به طور طبیعی در غذاهای مصرف ما وجود دارد لذا نمکدان باید از روی میزها حذف شود! همچنین میزان سدیم مواد غذایی که تهیه می کنید را چک بفرمایید.
  3. میزان چربی غذای روزانه خود را کاهش دهید. استفاده از روغن های گیاهی را جایگزین روغن های حیوانی نمایید. به جای سرخ کردن از روش های دیگر مثل بخارپز یا پختن استفاده نمایید. از گوشت سفید بیشتر از گوشت قرمز استفاده نمایید.
  4. مصرف شکر را کاهش دهید. شکر در نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها، کیک ها و … وجود دارد. به کودکان زیر 2 سال شکر و نمک ندهید.
  5. در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید.
  6. از مصرف نوشیدنی های الکلی جدا خودداری فرمایید. نوشیدن الکل تاثیری در جلوگیری از ابتلا به کووید-19 ندارد و می تواند برای سلامتی بسیار خطرناک باشد.

منبع: www.who.int